من بلاگ

من بلاگ

من بلاگ

من بلاگ

آنتی اسکالانت چیست؟

آنتی اسکالانت (ماده ای که از پوسته پوسته شدن سطح پیشگیری می کند یا آن را کند می کند). به عنوان یک ماده افزودنی در فرآیند پیش تصفیه در سیستم های اسمز معکوس یا RO کاربرد بسیار دارد. آنتی اسکالانت ها خانواده ای از مواد شیمیایی هستند که برای جلوگیری از تشکیل رسوب نمک های معدنی متبلور به کار می روند. پتروشیمی دانشمند، تولید کننده آنتی اسکالانت می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید و دریافت MSDS با کارشناسان ما، تماس حاصل فرمائید.

آنتی اسکالانت چیست؟

در واقع این مواد نوعی ضد رسوب هستند که برای پاکسازی سیستم های تصفیه آب، جهت جلوگیری از تشکیل رسوب ممبران به سیستم های آب شیرین کن RO تزریق می شود. به دلیل داشتن املاح و نمک های معدنی در آب خام، این املاح حین عبور از غشای ممبران، بر روی ممبران رسوب ایجاد می کنند، که این رسوبات با گذشت زمان باعث گرفتگی منافذ غشای ممبران می شوند، بنابراین باید از ضدرسوب به منظور جلوگیری از تشکیل رسوبات روی غشای ممبران و همچنین برای جلوگیری از کاهش راندمان آب خروجی از سیستم آب شیرین کن RO ، استفاده می شود.

از ضد رسوب، برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن و رسوب زدگی غشاهای RO استفاده می شود. این مواد می توانند رسوب گذاری مواد معدنی مانند: سولفات کلسیم، کربنات کلسیم، سولفات باریم، سیلیس، فلوراید کلسیم و سولفات استرانسیم را از بین ببرند.

عملکرد آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت ها در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی، به آلاینده های موجود در آب می پیوندند و از اتصال و چسبندگی رسوبات به سطح ممبران جلوگیری می نماید. این ماده، آلاینده ها و املاح آب را از داخل ممبران عبور داده و این مواد را همراه پساپ از سیستم RO خارج می نماید.

عدم استفاده از انتی اسکالانت  آسیب جدی به ممبران های دستگاه RO زده و موجب کاهش دبی خروجی و همچنین بالا رفتن TDS آب می گردد. بنابراین استفاده از آن در دستگاه اسمز معکوس RO جهت افزایش طول عمر ممبران و همچنین افزایش راندمان جریان خروجی، ضروری می باشد.

عملکرد آنتی اسکالانت در ممبران سیستم آب شیرین کن RO به این صورت می باشد که با تاثیر بر عوامل ایجاد کننده رسوب، باعث تاخیر در تشکیل رسوبات طی مدت زمانی که از غشای ممیران عبور می کند می گردد و به این طریق از تشکیل رسوب بر سطح غشای ممبران جلوگیری می کند.

نحوه تزریق آنتی اسکالانت

محل تزریق آنتی اسکالانت در سیستم های آب شیرین کن صنعتی، روش اسمز معکوس RO بعد از فیلتر شنی و کربنی و قبل از فیلتر میکرونی میباشد. به این طریق با تاثیرگذاری آنتی اسکالانت، رسوب کمتری بر روری فیلتر میکرونی ایجاد می شود.

با تزریق آنتی اسکالانت در سیستم آب شیرین کن  RO عمر فیلتر میکرونی و عمر ممبران افزایش یافته و از تشکیل رسوبات در غشای ممبران جلوگیری به عمل می آید.

مقدار آنتی اسکالانت مناسب را بایستی با آب تصفیه شده رقیق نمود و توسط دوزینگ پمپ به داخا سیستم با دوز مشخص تزریق نمود .

معایب استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب

  • افزایش تعداد شسشتوی ممبران
  • کاهش طول عمر ممبران
  • تعویض زود هنگام ممبران
  • کاهش ظرفیت تولید
  • بالارفتن فشار پمپ طبقاتی و کاهش طول عمر آن

استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب سبب گرفتگی ممبران شده که این امر شستشوی مکرر ممبران را در پی دارد. شستشوی مکرر ممبران به دلیل ایجاد گرفتی ناشی از رسوبات سبب کاهش عمر ممبران و تعویض زود هنگام آن و صرف هزینه بالا می گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.